KUNCI KERAJAAN

Sunday, December 23, 2012

Manfaat Madu yang Sangat Baik.......



Siapa yang tidak kenal madu? Madu sudah terkenal dengan rasanya yang manis dan kaya dengan nutrisi. Minum madu setiap hari bermanfaat untuk mencegah tubuh dari serangan penyakit.



Antara beberapa khasiat madu ialah :

1.  Mencegah Kanker

Kandungan flavonoids yang terdapat pada madu serta antioksidannya dapat mengurangi risiko kanker dan penyakit jantung. Sementara itu kandungan karsinogen pada madu mampu mencegah tumor.

2. Meningkatkan sistem imun (kekebalan tubuh)

Madu juga kaya akan zat antioksidan yang dapat meningkatkan  sistem pencernaan tubuh sehingga tubuh menjadi lebih sihat. Madu mempunyai kandungan nutraceuticals dapat melawan radikal bebas yang masuk dalam tubuh.

3.  Meningkatkan Stamina

Menurut hasil penelitian, madu dapat meningkatkan performa (
ergogenic),yang dapat meningkatkan tenaga terutamanya kepada atlet. Madu dapat membantu tubuh mengawal gula darah dan juga membantu penyembuhan otot serta pemulihan stamina.


4.  Sumber vitamin dan mineral

Madu juga diketahui kaya akan kandungan vitamin dan mineral. Kadar vitamin dan mineral tersebut bergantung pada hidapan lebah tersebut.

5.  Menghalau bakteri dan jamur

Madu juga mengandung zat antiseptik yang berfungsi untuk menghalang pertumbuhan bakteri, hal tersebut mampu menjaga tubuh . Jika seseorang mengalami luka, maka madu sering dijadikan ubat untuk merawat luka.

6.  Menurunkan berat badan

Berbeza dengan gula yang tinggi kalori , madu mengandung vitamin dan mineral yang diperlukan  tubuh. Banyak yang meyakini bahawa madu  dijadikan  untuk menurunkan berat badan.



"hasil coretan"
SITI FARHANA SHAMSUDDIN

No comments:

Post a Comment