KUNCI KERAJAAN

Tuesday, October 2, 2012

UNDI ~ inilah resepi 3 Gadis Timur

assalamualaikum dan salam perak aman jaya
betemu kita lagi entry terbaru "Nusantara Berarena Timur".
pada kelas yang lepas, undian resipi telah dilakukan. untuk amali berasaskan snek dan mee, resipi yang kami dapat ialah cucur udang, kuah kacang dan mee kari.   zap..zap...zap..siappp
manakala amali berasaskan produk nasi pula, kami dapat menu cina iaitu nasi ayam claypot. kami dah tak sabar nak masak resepi ni... tak pernah kut masak benda ni, selalunya order je...apa lagi j0m kita sama-sama terokai dunia masakan bangsa cina.

Sebelum kita berkelentang kelentung di dapur, mari kita teroka resipi ini dulu. 

Cucur udang  
Cucur udang merupakan udang yang disalut dengan tepung gandum dan digoreng dalam minyak. Cucur udang selalunya dimakan bersama kuah lada, kuah kacang atau dimasak bersama rojak, mi goreng mamak atau pasembur yang begitu popular terutama di sebelah utara malaysia iaitu Pulau Pinang. 


Mee kari


Mee kari mengandungi pelbagai ramuan yang segar dan lengkap dengan nutrien seperti karbohidrat, protein, lemak dan jugak vitamin. Di dalam semangkuk mee kari biasanya akan diletakkan bahan ramuan lain seperti tauge, telur, taburan bawang goreng dan hirisan daun sup serta hirisan daun bawang. 


Nasi ayam claypot


Nasi ayam claypot ini merupakan makanan bangsa Cina. Ia dimasak di dalam mangkuk claypot dan mudah diperolehi di food court pasaraya. Dalam nasi ayam claypot biasanya mengandungi ayam, cendawan serta dihias dengan taburan bawang goreng serta cili merah.


perghhh.. tengok gambar pun dah buat kecur air liur. ni tak sabar nak ke kitchen bersama Pn Edaku.hihihi 
nak tahu lebih lanjut tentang resipi-resipi tersebut? kenalah tunggu entry kami yang akan datang.. hihi.. 
"PASTI KECOH, PASTI SEDAP.." bye... zap..zap...zap...siapppp

No comments:

Post a Comment