KUNCI KERAJAAN

Wednesday, November 28, 2012

PETAI..oh..petai

ASSALAMUALAIKUM....


HALUUUUU......apa khabar semua....semangattt-semangat...cik ana bangun pagi-pagi ni dengan harapan moga hari ini lebih baik daripada semalam...entry pada kali ini cik ana hendak bercerita mengenai khasiat...hah khasiat apa ya...jeng..jeng..KHASIAT PETAI....ha.ha.ha...Mendengar saja perkataan petai, pasti anda semua terus memikirkan tentang bau nafas yang kurang menyenangkan apabila memakannya. 



Keenakan petai sebagai ulam, jeruk, mahupun campuran dalam masakan lain seperti sambal tumis udang atau bilis dan sebagainya, membuatkan peminat-peminat petai berasa lapar. krukkk..krukkk...krukkk.Kesedapan petai membuatkan orang tidak mempedulikan kesan sampingannya. Di sebalik keenakan petai bersama kesan bau mulut yang kurang menyenangkan itu, petai mempunyai khasiat dan nilai perubatan yang tinggi yang memberi manfaat kesihatan kepada. 

Khasiatnya ialah apabila dimakan dapat merawat masalah hati, bengkak buah pinggang, kencing manis (diabetes). Juga dapat membunuh cacing dalam perut serta usus, lalu keluar bersama najis.

Amalan memakan petai juga berupaya mengatasi masalah kegemukan serta mengurangkan risiko tekanan darah.Petai juga dikatakan berupaya membantu individu yang ingin berhenti merokok. Vitamin B6, B12, kalium dan magnesium yang terdapat di dalam petai dikatakan berupaya membantu tubuh sembuh cepat daripada ketagihan nikotin.

Petai juga mempunyai empat kali ganda lebih banyak protein, dua kali ganda lebih banyak karbohidrat, lima kali ganda lebih bnyak Vitamin A dan dua kali vitamin-vitamin yang lain jika dibandingkan dengan buah epal.

Disamping itu petai juga memiliki kandungan sera yang tinggi. la membantu memudahkan proses pencernaan sekaligus mengelakkan masalah sembelit.


 Haha..walaupun petai agak berbau agak kurang menyenangkan. ditambahkan pula boleh dijadikan PEWANGI tandas yang terbaik.hi..hi..hi. tapi khasiat petai ni sangat berbaloi untuk kita.. bau tu sekejap jer. Pandai-pandailah kawan-kawan cover...cover kasi baik punya..hehe (^_^)


tiba-tiba perut terasa kosong, lalu segera mencapai pinggan dan mencedok nasi untuk menjamu selera....sedapnya.berselera cik ana makan....


jom kawan-kawan kita menjamu selera......
berbaloi-baloi...
daaaaaaa..........jumpa lagi...


~sekadar coretan ikhlas~
SITI FARHANA SHAMSUDDIN






No comments:

Post a Comment